Tips Mendidik Penyewa Rumah

Bagi korang yang terbaca FB wall aku semalam pasti akan mengetahui tentang tips/cara aku mendidik para penyewa rumah aku. Ya, berikut adalah tips yang aku kongsikan semalam :

“Dua (2) hari sebelum due date pada setiap bulan pasti akan ada sms yang aku akan hantar kepada para penyewa aku sebelum ianya diikuti dengan satu reminder pada hari yang sepatutnya sewa itu dibayar”.

Terdapat komen dari Saudara Eones Blues yang pernah mengamalkan tips ini yang memberitahu penyewanya seakan ‘bosan’ dengan peringatan-peringatan tersebut dan aku tidak menafikannya kerana aku turut mengalami situasi yang sama di awal-awal bergelar landlord dulu tetapi apa yang aku belajar dari pengalaman lampau ialah, peringatan yang di’sms’ itu seharusnya dikreatifkan ayat-ayatnya seperti “Maaf TUAN, akaun Bank Harimau saya menghadapi sedikit masalah, harap TUAN dapat mengkreditkan sewa rumah ke akaun saya yang satu lagi”. Setidak-tidaknya beliau akan take note yang aku senantiasa monitor perkembangan pembayaran sewa beliau dan sekiranya setelah beberapa bulan kita dapati pattern pembayaran sewanya memuaskan (sentiasa punctual), maka bolehlah kita menghentikan sms-sms peringatan tersebut.

AE : Bentuk ayat sebenarnya berperanan untuk menukarkan mood seseorang daripada benci kepada sayang.

8 Comments

  1. Dawaihati March 9, 2013
  2. Anuar March 9, 2013
  3. Juan March 9, 2013
  4. Eones Blues March 9, 2013
  5. anastasyea March 9, 2013
  6. Hafizul March 19, 2013
  7. Nadia June 8, 2015
  8. sisza November 12, 2016

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge